شهید سید عنایت اله ناصری
  • نام پدر : سید جابر

  • تاریخ تولد : 1344/06/28

  • محل تولد : بهبهان

  • نوع عضویت : -

  • یگان/ارگان : -

  • تاریخ شهادت : 1388/07/29

  • محل شهادت : بیمارستان بقیه الله تهران

  • عملیات : -

  • محل دفن : گلزار شهدا

  • شهر/بخش : بهبهان

  • قطعه : 1

  • ردیف : 7

  • مزار : 14

  • توضیحات : -

شهید سید عنایت اله ناصری

وصیت نامه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال را شاکر و سپاسگزارم که مهلت و فرصتم داد تا بتوانم حقایقی را تحت عنوان وصیتنامه به عموم ملت ایران و به‌خصوص برای نسل جوان عرضه نمایم، شاید که بدین واسطه بتوانم موجبات رضایت ذات باری تعالی را نسبت به خود جلب نموده تا مورد عفو و مغفرت بی‌پایانش واقع گردم. (ان‌شاءالله).
و اما علی‌رغم اینکه بشریت در قرون اخیر به دلیل پیشرفت علم و صنعت احساس افتخار و سربلندی کرده و نام پرآوازه تکنولوژی بر تارک او می‌درخشد،‌اما این سؤال از ذهن هر انسان آزاده‌ای برمی‌خیزد که چرا این بشر به اصطلاح متمدن همچنان در جهت سعادت و خوشبختی خویش سردرگم و حیران باقی مانده است؟
و چرا او هنوز از ظلم و جور و تبعیض و آدم‌کشی رنج و محنت می‌کشد؟ و چرا به بهانه دفاع از حقوق بشر حقوق اولیه و اساسی مظلومان و ستمدیدگان عالم نادیده گرفته می‌شود؟ بدون شک دردها و مصیبت‌های امروز مردم عراق و فلسطین و افغانستان روح هر انسان پاک‌منشی را آزرده ساخته است و بدون تردید این همه تجاوز، خباثت و بی‌حرمتی به عتبات عالیات حقایقی تلخ است که نه تنها در دل شیعیان که در اعماق وجود هر انسان تازه مسلمانی شعله برمی‌آورد؟
و افسوس که اگر بشریت قدرت و عظمت خداوند متعال را بر قدرت ناچیز خود حاکم می‌دانست و اگر تاکنون روح دین و اعتقاد به توحید و معاد در صحنه زندگی بشر میدانداری می‌کرد، و خلاصه اگر انسان‌محوری در دنیای پرآشوب کنونی جای خویش را به خدا محوری می‌داد بوی خوش و باطراوت صلح و امنیت و برادری در سایر نقاط عالم به مشام می‌رسید. ولی متأسفانه همگان شاهدیم که امروز بوی جنگ و خون و خشونت همه جا را فراگرفته و ظلم و جور و جنایت به جایی رسیده که عناصر پلیدی همچون آمریکا و اسرائیل و انگلیس، عصر جاهلیت را با سیاست‌های وحشیانه خویش زنده کرده‌اند.
و اما اکنون که دوران غربت اسلام به سر آمده و مسلمانان رفته‌رفته جان تازه به خود می‌گیرند علما و روشنفکران دنیای اسلام وظیفه دارند که با ابتکار عمل و اعمال نفوذ مضاعف بر گرده استکبار فشار آورند و نسخه منفور لیبرال دموکراسی غرب (که از شکم آن چیزی جز نفاق و درویی بیرون نمی‌آید) را کنار زده و نسخه نجاتبخش اسلام ناب محمدی (ص) را به جهانیان عرضه نمایند. که به حقیقت بشریت با عمل و تمسک به احکام این دین الهی می‌تواند به سعادت و رستگاری خویش نائل گردد.
و همچنین به نسل جوان و نسل‌های بعدی انقلاب باید وعده داد که به شرط مقاومت و پایداری در آینده‌ای نه چندان دور شاهد وقوع حوادث بزرگی در سرتاسر جهان باشد که امیدواریم یکی از این حوادث فروپاشی نظام استکباری و برقراری تمدن بزرگ اسلامی به پیشوایی حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا له‌الفدا باشد. (ان‌شاءالله).
و اما شما ای ملت ایران، ای جوانان، ای دانشگاهیان و دانش‌آموزان و ای خواهران و برادران عزیز و گرامی، من به عنوان انسانی محنت‌کشیده در راه آرمان‌های مقدس این نظام به شما عرض می‌کنم که در میان سایر کشورهای جهان تنها کشوری که امروز به برکت قرآن و اسلام و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام منادی صلح و آزادی و مدافع سرسخت حقوق و کرامت انسان‌هاست کشور جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین صمیمانه وصیت می‌کنم که علی‌رغم وجود برخی مشکلات و نابسامانی‌ها قدر نظام و انقلاب خود را بدانید و با آرمان‌های امام خمینی رحمت‌الله علیه تجدید پیمان کنید و نسبت به اصل ولایت فقیه بی‌تفاوت نباشید و با دو عنصر «عقل و عشق» آن را مورد اهتمام و پاسداری قرار دهید. (عقل از آن جهت که در ذهن خود استدلال کنید که این اصل از اصول مسلم اعتقادی و کلامی مذهب تشیع است و عشق که به واسطه آن بتوانید دل‌های پاک خود را با دل صاحب آن منصب یعنی ولی‌امر در هر عصر و زمانی پیوند زده روز به روز بیعت خود را با او مستحکم گردانید.) تا خدای عز و جل روزی را برساند که حضرت ولی‌عصر (عج) پرچم اسلام را در سراسر جهان به اهتزاز درآورده و به کمال مطلوب برسانند. (ان‌شاءالله).
و اما ای مسئولین محترم و گرامی و ای کسانی که وظیفه‌ای سنگین بر دوش دارید مواظب باشید که هم تحت نظارت دقیق خدای متعال هستید و هم زیر چشم تیزبین مردم جای دارید. لذا از شما عزیزان انتظار می‌رود که صادقانه به ملت خدمت نمایید و در ساستگذاری‌ها و برنامه‌های خود به توصیه‌های حکیمانه رهبر انقلاب حفظه‌الله تعالی توجه کنید و آنجایی که وقت کار و عمل در میان است، اختلاف خود را کنار گذاشته و همگان متحد و یکپارچه به فکر پیشرفت و آبادانی و چشم‌انداز بیست‌ساله کشور باشید و برخی معضلات اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی را سامان بخشید تا به لطف الهی این قبیل دغدغه‌های فکری از جامعه اسلامی برطرف گردد.
و اما ای خداوند پاک و سبحان، و ای کسی که از همه کس و همه چیز بی‌نیازی اکنون متضرعانه به درگاه تو رجوع کرده‌ام و مشتاقانه دلم را به آرزوی لقای تو خوش نموده‌ام ولی از لحظه‌ای که به خود آمده‌ام و در این آیه شریفه تأمل ورزیده‌ام که: «یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله والله هو الغنی الحمید»
ای مردم شما محتاج و نیازمند خداوند هستید و تنها اوست که بی‌نیاز و شایسته هرگونه حمد و ستایش است.(سوره فاطر / آیه 5)
چیزی جز فقر و ناتونی و درماندگی در خود ندیدم مگر اینکه فضل و رحمت واسعه‌ی خویش را نصیبم سازی و دوران بیماری‌ام را زاد و توشه آخرتم قرار دهی و از گناهان کوچک و بزرگم صرف‌نظر فرمایی. (آمین)
در پایان ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم:
1ـ از همه دوستان و همشهریان عزیزی که به دلایلی موجبات نارضایتی آنان را فراهم نموده‌ام تمنا دارم که مرا مورد عفو و بخشش خود قرار دهند.
2ـ از خانواده‌ام می‌خواهم که کلیه امکانات پزشکی متعلق به بنیاد را تحویل نمایند.
3ـ یک دستگاه بخور متعلق به شهید سعادت را به خانواده ایشان برگردانید یا با صلاحدید آنها، آن را به بنیاد تحویل نمایید تا دیگر جانبازان عزیز از آن استفاده نمایند.
محضر مبارک حضرات عالیقدر آقایان حاج شیخ عبدالرحیم سلیمانی، حاج‌شیخ عبدالرسول هاجری و حاج شیخ محمدعلی سلیمانی و همچنین از سروران گرامی و گرانقدر، برادران عبدالحمید، عبدالمجید و عبدالکریم سلیمانی سلام علیکم جمیعاً و رحمت‌الله و اما نخست تشکر می‌کنم از کلیه شما عزیزانی که بارها این حقیر را مورد لطف و محبت خود قرار دادید و در دوران بیماری‌ام یار و مددکار من بودید. همچنین تشکر می‌کنم به جهت دعاهای خیری که برایم نمودید.
دوم از اینکه آقای سلیمانی (عبدالرحیم و محمدعلی) و هاجری با خانواده معظمشان در ایام حج برایم دعای خیر می‌نمودند فراوان سپاسگزارم ضمن اینکه توصیه می‌کنم که هنوز هم به دعاهای شما سخت محتاجم و تقاضامندم که این بنده خوار و مسکین را فراموش نسازید و همیشه از خداوند متعال برایم طلب مغفرت و آمرزش نمایید.
وصیت با خانواده
فرزندان خوب و عزیزم محسن و فاطمه‌جان! اکنون که به علت ضعف و بیماری احساس می‌کنم سال‌های آخر عمر خویش را سپری می‌سازم نسبت به آینده شما بی‌تفاوت نمی‌گذرم و اوراقی را به عنوان وصیتنامه برایتان به یادگار می‌گذارم. امیدوارم که از این طریق بتوانم گامی مؤثر در جهت تربیت و موفقیت در زندگی مادی و معنوی شما برداشته و به تکلیف شرعی خود در این راستا عمل نمایم.
1ـ اما اولین توصیه‌ام این است که سعی کنید بنده شایسته‌ای برای خدای متعال باشید و زندگی شخصی و اجتماعی خود را براساس عبادت و بندگی او استوار سازید و با معرفت و بصیرت کامل در مقابل ساحت مقدسش تعظیم نمایید و در این آیه شریفه تأمل نمایید که: «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» من جن و انس را نیافریدم مگر اینکه مرا عبادت کنند. بنابراین معلوم می‌گردد که خداوند فلسفه و هدف آفرینش انسان را عبادت و بندگی خود می‌داند. که البته فایده بندگی انسان به رشد و تعالی خود انسان ختم می‌شود والا آن ذات باری تعالی از نماز و روزه و سایر عبادات بندگان خود بی‌نیاز است.
تذکرات
الف: از شما می‌خواهم که به نماز به عنوان یکی از مهم‌ترین واجبات اهتمام بورزید. زیرا که آن بالاترین ذکر خداست و کسی که خدا را یاد کند خدا هم او را یاد می‌کند: «فاذکرونی اذکرکم» (سوره بقره/ آیه 153) یاد کنید مرا تا یاد کنم شما را .
لذا شایسته نیست که در هیچ شرایطی این فریضه ترک گردد و یا اینکه عجولانه یا آخر وقت به جای آورده شود که این صرفاً سبک شمردن نماز محسوب می‌شود و بدانید آنان که نماز را سبک شمارند از شفاعت پیامبر (ص) و اهل بیت او محروم می‌مانند. قال‌الصادق (ع): «ان شفاعتنا لاتنال مستخفا بالصلوه» (بحارالانوار/ جلد 8/ صفحه 19) امام صادق (ع) فرمود: «شفاعت ما خاندان پیامبر به آنکه نماز را سبک شمارد نمی‌رسد.» خلاصه اینکه حتی‌الامکان نماز را به جماعت و اول وقت بجای آورید تا برکات ناشی از آن برای شما حاصل گردد.
ب) بهره‌مندی از قرآن کریم و فضایل آن: به حقیقت قرآن کتاب معجزه الهی است که از زمان نزول تاکنون همچون خورشید فروزانی بر زمین می‌تابد و انوار درخشانش در سراسر وجود انسان‌های مؤمن تحولات عجیبی را ایجاد کرده و می‌کند. اما متأسفانه اگر می‌بینیم عده‌ای در دنیا از مسیر درست زندگی منحرف گشته و در جهل و گمراهی و حسد و تکبر و صدها درد و مرض روحی و اخلاقی گرفتار شده‌اند علتش این است که از فضایل این کتاب آسمانی بهره‌ای نبرده‌اند.
قرآن و کتابی که «رسول گرامی اسلام (ص) آن را راهنمای گمراهی، بینایی برای کوری، سبب گذشت از لغزش‌ها و نگاه‌دارنده‌ از هلاکت معرفی می‌کند» (اصول کافی / جلد 4/ روایت 8) و قرآنی که حضرت امام جعفر صادق (ع) آن را جایگاه نور هدایت و چراغ‌های شب تار می‌داند: ان هذا القرآن فیه منازالهدی و مصابیح الدجی (اصول کافی جلد 4 کتاب فضل قرآن روایت 5) به درستی که در قرآن علامت هدایت و چراغ‌های روشن زندگی وجود دارد.
لذا توصیه مؤکد من این است که در جهت یادگیری، قرائت، فهم درک مضامین و مهم‌تر از همه عمل به این کتاب آسمانی کوتاهی نورزید.
ج) دعا و نیایش: که «مولا امیرالمؤمنین از آن به کلیدهای نجات و گنجینه‌های رستگاری یاد می‌کند» «الدعا مفاتیح النجاح و مفاتیح الفلاح» (اصول کافی / جلد 4/ ص 213)
بنابراین اگر می‌خواهید در گرداب حوادث روزگار گرفتار نشوید، و از آثار سوء گناهان در امان بمانید، و اگر می‌خواهید از گردنه‌های پرپیچ و خم زندگی مادی خویش با موفقیت عبور کنید و خلاصه اگر می‌خواهید در دنیای متلاطم و پر از آشوب کنونی، انسانی بدون هدف و مأیوس و شکست‌خورده نباشید و در قیامت نزد پروردگار خود رستگار و پیروز محشور شوید به دعا و نیایش بپردازید و به نکاتی مختصر در این خصوص توجه نمایید:
نکته اول) امیرالمؤمنین علی (ع) در ادامه حدیث فوق می‌فرمایند: «خیر الدعا ما صدر عن صدر نقی و قلب تقی» بهترین دعا، دعایی است که از سینه‌ای پاک و دلی پرهیزگار برآید.
پس شایسته است که دل خود را از آلودگی‌های نفسانی پاک سازید و با رعایت تقوا و پرهیزگاری از گناه و نافرمانی، هر دعایی را با میل و رغبت بخوانید تا نخست قلب شما صفای لازم را پیدا کرده و شرایط استجابت آن پیدا گردد. (ان‌شاءالله)
نکته دوم) دعا کلید مشکلات است ولی اگر احساس کردید که گاهی دعایتان مورد اجابت واقع نمی‌شود از خداوند مأیوس نشوید. زیرا اولاً نفس خواندن دعا عبادت محسوب می‌شود و شاید خدای متعال دوست دارد که بدین وسیله شما را مورد امتحان قرار دهد تا به درجات ایمان شما بیفزاید. ثانیاً ممکن است خواسته‌های شما خواسته‌هایی باشد که استجابت آن به مصلحتتان نباشد و این از اسرار الهی است و عقل ما از پی بردن به آن عاجز و ناتوان است.
نکته سوم) در دعا به دعای کمیل، ندبه و مناجات شعبانیه و در زیارات به زیارت عاشورا و جامعه کبیره اهتمام ویژه داشته باشید زیرا از مفاهیم و مضامین والایی برخوردارند.
2ـ درستان را خوب بخوانید و از نیروی جوانی و استعداد خود در جهت تحصیل علم و دانش تلاش جدی نمایید. چنانچه مولا امیرالمؤمنین علی (ع) طلب علم را از طلب مال لازم‌تر و ضروری‌تر می‌داند و می‌فرماید که: «خداوند مال را بین شما تقسیم نموده اما علم را نزد اهلش نگه داشته و شما وظیفه دارید که آن را از اهلش طلب نمایید.» ـ اصول کافی جلد 1/ کتاب فضل علم حدیث 4
3ـ اینترنت و ماهواره) گرچه به‌کارگیری این دو پدیده نقش مؤثری در امر ارتباطات داشته و انسان لحظه به لحظه به واسطه آن می‌تواند از اخبار و حوادث روز دنیا آگاه گردد، اما از این حقیقت مسلم و تلخ نباید غافل ماند که استفاده غلط برخی جوانان از ماهواره و اینترنت خطرات و معضلات اخلاقی فراوانی را نیز به همراه داشته و دارد و بدون شک وارد شدن در شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های مبتذل اینترنتی دنیای غرب مانند سم مهلک و کشنده‌ای است که روح زندگی مادی و معنوی انسان را به تباهی می‌کشاند. ولی متأسفانه باید اذعان کرد که چه بسیار جوانانی که آگاهانه یا ناآگاهانه در دام آنها گرفتار شده به نحوی که بیش‌تر اوقات طلایی عمر خویش را به بطالت سپری می‌کنند و در جامعه مشغول ولنگاری و بی‌بندوباری هستند و این از آرزوهای دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی است که در خارج از کشور با سرمایه‌گذاری هنگفت خود سعی دارند نسل جوان را نسبت به اهداف متعالی خویش بی‌تفاوت سازند. بنابراین من به عنوان پدری دلسوز توصیه می‌کنم که مواظب جامعه پیرامون خود باشید و از دوستان نابابی که ممکن است شما را دعوت به چنین برنامه‌های مبتذلی که جز فساد چیزی در آن نیست نمایند، فاصله بگیرید.
4ـ مواظب سلامتی جسم و روح خود باشید. زیرا روح سالم در جسم سالم و جسم سالم در روح سالم نهفته است و من چون قریب بیست سال است که از سلامتی محروم می‌باشم قدر آن را بسیار می‌دانم. لذا به شما سفارش می‌کنم که در زندگی از غذاهای مفید و سالم استفاده نموده و از غذاهای صنعتی بپرهیزید و در خصوص نشاط و شادابی و سلامتی روحی خود به چند نکته توجه فرمایید:
الف) آشنایی با دوستان خوب و صمیمی
ب) شرکت در اجتماعات مثل نماز جماعت، جلسات هفتگی و مراسمی که از ناحیه هیئت‌های مذهبی برگزار می‌گردد.
ج) ورزش و تحرک
د) صدقه دادن و انفاق کردن
هـ) پرداختن به تفریحات سازنده از قبیل مسافرت و گردشگری و به‌خصوص مسافرت‌های مذهبی و زیارتی
و) یاد و ذکر خدای متعال (که البته با مداومت همراه باشد تا به صورت ملکه نفسانی درآید)
5ـ و اما آخرین وصیتم به شما این است که بدانید مرگ امر حقی است که دیر یا زود هر کس را دربرمی‌گیرد و ممکن است انسان هر لحظه پدر یا مادر ویا یکی از نزدیکانش را از دست بدهد اما باید که این واقعیت مسلم را در زندگی پذیرفت و تسلیم امر الهی بود.
«بلی من اسم وجهه لله و هو محسن فله اجره عند ربه و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» «آری کسی که از هر جهت تسلیم حکم خدا شد و نیکوکار گشت، پاداش او نزد پروردگارش ثابت است و برای او هیچ خوف و حزن و اندوهی نیست» ـ سوره بقره آیه 112 و گرچه دل کندن از شما برایم سخت و دشوار است اما وقتی به کلام زیبای امام زین‌العابدین (ع) رجوع می‌کنم که «مرگ را برای خود جایگاهی برای مأنوس شدن و الفت گرفتن و عشق ورزیدن به خدا می‌داند» دلم آرام گردید و تسکین پیدا می‌کند. «حتی یکون الموت ما نسنا الذی نانس و مالفنا الذی نشتاق الیه» «مرگ مایه آسایش و قرار ماست که با آن مأنوس و مشتاقش هستیم» (صحیفه سجادیه، دعای 40/ بند 3)
بنابراین از شما فرزندان عزیزم می‌خواهم که بعد از من خود را ناراحت نکنید و زندگی را بر خود تلخ و ناگوار نسازید و مطمئن باشید که خدای متعال حزن و اندوه شما را بعد از من برطرف خواهد ساخت.
در پایان شما را به خدا سپرده و چند نکته کوتاه دیگر را متذکر می‌شوم:
الف) اگر به دلیل بیماری و هر دلیل دیگری پدری خوب و مهربان برایتان نبودم از شما معذرت خواسته و تقاضای بخشش دارم.
ب) همان‌گونه که بارها گفته‌ام برای یکدیگر و مادرتان احترام قائل باشید.
حضور همسر محترم و عزیزم درود می‌فرستم و از خداوند قادر و متعال می‌خواهم که پدر بزرگوارتان را مشمول رحمت و مغفرت و علو درجات قرار دهد که نام زیبا و با مسمای زهرا را برایت برگزید و همچنین بر دستان مادرتان بوسه می‌زنم که با شیره جان خویش وجود نازنین تو را تغذیه کرد و در دامان پاکش پرورش داد تا سرنوشت الهی چنین رقم بخورد که همسری دلسوز و فداکار برای این حقیر باشی و اما چند نکته کوتاه را به عنوان وصیت متذکر می‌شوم به این امید که مورد توجه واقع گردد.
اولاً پوزش می‌طلبم که در طول این 15سال مشکلات عدیده‌ای را برایت پدید آوردم، مشکلاتی که در این سال‌های اخیر بسیار پیچیده‌تر می‌شد و به واسطه بیماری من سختی‌های فراوانی را تحمل می‌نمودی و چه شب‌هایی که به واسطه تنگی نفس و سرفه‌های بی‌قرارم از خواب شیرین برمی‌خواستی و بر بالینم می‌نشستی و مرا مورد محبت و مهربانی قرار می‌دادی. ولی بدان این همه رنج و مصیبت در لوح خداوند سبحان محفوظ است و ان‌شاءالله اجر و پاداش فراوانی نزد خداوند برایت منظور خواهد شد.
«ما اصاب مصیبه فی‌الارض فی انفسکم الا فی کتاب من قبل ان نبراها ان ذالک علی‌الله یسیر»
«هیچ مصیبت ناخواسته در زمین و در وجود شما روی نمی‌دهد مگر اینکه همه آنها قبل از آنکه زمین را بیافرینم در لوح محفوظ ثبت است و این امر برای خدای سبحان آسان است. » (سوره حدید آیه 22)
ثانیاً از شما می‌خواهم که بعد از من خیلی سریع غم و غصه‌ها و ناراحتی‌ها را از خود دور کنید و هر سه در کنار هم صمیمانه و امیدوار و شاداب به زندگی شیرین خود ادامه دهید و هرگاه که دلگیر من شدید برایم قرآن بخوانید و از خداوند برایم آمرزش طلب نمایید.
ثالثاً خوف از این دارم که در طول مدت عمرم در عباداتم اخلاص وجود نداشته باشد. لذا از تو می‌خواهم که مدت 5سال روزه و 15سال نماز برایم قضا نمایید.
پدر و مادر عزیز و گرامی‌ام اینک که سرنوشت الهی چنین رقم خورده است که باید از محضر شریف شما خداحافظی نمایم و به عالمی دیگر سفر کنم دست و پای شما را می‌بوسم و به درگاه خداوند متعال برایتان دعای خیر مسئله می‌کنم.
و اما اگر در دوران نوجوانی شما را آزار داده‌ام و یا در دوران جوانی از فرامین شما سرپیچی کرده‌ام و به‌خصوص اگر در این اواخر به دلیل ضعف و بیماری نتوانسته‌ام دین خود را به شما ادا نمایم بسیار معذرت می‌خواهم و امیدوارم که در تمامی دوران زندگی‌ام این حقیر را مورد عفو و بخشش خود قرار دهید و از خداوند متعال برایم طلب آمرزش نمایید.
همچنین از کلیه برادرانم، از سید قدرت‌الله گرفته تا سید امین و همشیره عزیزم که در طول دوران بیماری‌ام زحمت را متقبل می‌شدند کمال تشکر را دارم و اما از حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌سید قدرت‌الله می‌خواهم که مرا در دعاهای خیر خود و در مراسم مختلف مذهبی و دینی یاد کنند و به‌خصوص در امر حج که مشرف می‌شوند برایم طلب آمرزش نمایند.
سید عنایت‌الله ناصری
13/6/85